B2C2B-marketing: een sprong vooruit in de bedrijfskolom

Business-to-Consumer-to-Business (B2C2B) is een geavanceerde vorm van bottom-up marketing, die de laatste tijd enorm aan populariteit wint. Nieuwe technologiebedrijven als Dropbox, Uber en LinkedIn danken er hun succes aan. Twee jaar geleden startte groothandel Technische Unie het B2C2B-platform Thuiscomfort.nl. Wat zijn de ervaringen en wat kunnen andere bedrijven hiervan leren?

Read More

De agile transformatie van een traditionele bank

Bij het redesign van haar particuliere website in 2011, introduceerde ABN AMRO een nieuwe flexibele manier van werken binnen haar organisatie. Met als doel om sneller, flexibeler en klantgedreven te ontwikkelen. Cap Gemini en Jungle Minds begeleidden deze ‘agile’ transformatie. Ik was daarbij verantwoordelijk voor de introductie van de nieuwe manier van werken in het designproces. Vooral nieuw was dat het ontwerp niet meer vooraf op de tekentafel werd bedacht, maar meteen werd geprogrammeerd tot werkende functionaliteit. Klaar om te testen bij klanten.

Korte time-to-market

De agile werkwijze had veel voordelen. De klant en zijn customer journey werden bepalend voor de ontwikkeling van de nieuwe site in plaats van een kleine groep managers. Maar niet alles verliep meteen soepel. Zo groeide het aantal scrumteams snel, terwijl de coördinatie en afstemming tussen de min of meer zelfstandige teams nog niet goed was geregeld. Er werd langs elkaar gewerkt in plaats van met elkaar. En ook de gewenste snelheid van opleveren werd niet meteen gerealiseerd. Het kostte veel inspanning en bijsturing voordat het echt goed ging lopen. Toen de teams en mensen eenmaal op elkaar waren ingespeeld, kwam ook het resultaat: echte kortere time-to-market, meer klantgerichtheid en flexibiliteit.

Agile transformatie bij ING

ABNAMRO was in Nederland een van de eersten, maar zeker niet de enige die de werkwijze van bedrijven als Amazon en Google overnam. In de zomer van 2015 startte ook ING Bank een vergelijkbaar proces. Maar dan nog rigoureuzer. Op het hoofdkantoor gingen van meet af aan 3.500 man aan de slag met de flexibele manier van werken. In de McKinsey Quarterly van januari 2017 staat hier een goed interview over met Peter Jacobs en Bart Schlatmann van ING.

Hieronder de nieuwe organisatiestructuur bij ING, waar specialisten voortdurend in verschillende multi-functionele teams (Squads) werken en functioneel aangestuurd worden vanuit een Chapter. Een Tribe lead zorgt voor de coördinatie van een groep Squads. In het artikel noemen bij de heren dat cultuuromslag de belangrijkste succesfactor is bij een agile transformatie. Wie ooit voor of bij ING heeft gewerkt, begrijpt meteen dat de transformatie voor een aardverschuiving onder het personeel moet hebben gezorgd.

 

 

Mobile is eating the world

De smartphone wordt het 79ste orgaan van de mens genoemd. Ons mobieltje is 24 uur per dag maximaal een armlengte van ons verwijderd. We gebruiken het 221 keer per dag, in totaal 90 minuten per dag. Bij elkaar opgeteld zitten we in totaal 23 dagen van het jaar op het kleine schermpje te kijken.

Read More

De trends voor lang, slim en veilig wonen in 2017

Ook in 2017 blijven ouderen langer thuis wonen. Gemeenten, woningcorporaties en de vrije markt moeten dit samen mogelijk maken. Dat is het overheidsbeleid. Maar in de eerste plaats wordt van ouderen verwacht dat zij zelf zorgdragen voor de benodigde aanpassingen om op hoge leeftijd thuis te kunnen blijven wonen. De laatste technische innovaties maken dit steeds beter mogelijk.

Read More

Waarom de Amerikaanse opiniepeilers slechter voorspelden dan ijsbeer Felix

En wat marketeers hiervan kunnen leren…

De algoritmen en big data analyses zijn geavanceerder dan ooit. De computersystemen sneller en intelligenter. Toch slaagden de opiniepeilers er niet in om de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen beter te voorspellen dan een ijsbeer. Waar ging het mis en welke lessen kunnen marketeers hieruit trekken?

Read More

Tech Trip Silicon Valley met ShoppingTomorrow

Samen met een groep van ruim 30 Nederlandse en Belgische e-commerce ondernemers maakte ik van 9-16 september een reis door Californië. In zes dagen konden we in de keukens kijken van de belangrijkste tech companies van dit moment: eBay, Cisco, Google, Amazon, Facebook, IBM en Tesla. Daarnaast bezochten we venture capitalist Andreessen Horowitz en diverse adviesbureaus en start-ups. Mijn belangrijkste observatie is dat Silicon Valley een slagveld is waar de leidende technologiebedrijven razendsnel innoveren en concurreren in de slag om de consument, adverteerder, talent en geld. Waar men gelooft in en werkt aan meeslepende positieve toekomstvisies. En waar tegelijkertijd een enorme show wordt opgevoerd om het beeld in stand te houden van Silicon Valley als het wereldwijde middelpunt van de digitale vernieuwing.

Read More

De dood van de B2B verkoper

Forrester voorspelt dat in 2020 in Amerika alleen al een miljoen verkoopmedewerkers hun baan zullen verliezen. Dit dankzij de verdere digitalisering in B2B, die qua impact nog groter is dan in B2B. Echter niet alle verkopers verliezen hun baan. Onderstaande infographic geeft dit perfect weer.

Read More

Wat komt er na het mobiele app tijdperk?

Hoewel er steeds meer mobiele apps bijkomen, downloaden we er steeds minder. We lijden aan app-overload. Daarmee lijkt het einde van de app zoals we die kennen in zicht. Slecht nieuws voor bedrijven en startups die sterk afhankelijk zijn van een app. Zij zullen hun kanalenmix moeten herzien. Gelukkig komen er steeds meer slimme alternatieven voor de app, zoals progressive web apps, messenger bots en smart agents.

Read More
Pagina 1 van 812345...Last »