Hoewel er steeds meer mobiele apps bijkomen, downloaden we er steeds minder. We lijden aan app-overload. Daarmee lijkt het einde van de app zoals we die kennen in zicht. Slecht nieuws voor bedrijven en startups die sterk afhankelijk zijn van een app. Zij zullen hun kanalenmix moeten herzien. Gelukkig komen er steeds meer slimme alternatieven voor de app, zoals progressive web apps, messenger bots en smart agents.
Steeds meer bedrijven maken haast om digital te worden. Digitale transformatie is een van de belangrijkste overlevingsstrategieën in onze snel veranderende wereld. Maar er heerst ook veel begripsverwarring, waardoor veel digitale transformaties onvoldoende resultaat boeken. Dit kan worden voorkomen door het begrip digital vanuit meerdere invalshoeken te benaderen.
De markt voor zorg en wonen is aan forse veranderingen onderhevig. In 2016 krijgen ouderen meer dan ooit te maken met het overheidsbeleid dat er op is gericht mensen langer zelfstandig thuis te laten wonen. Maar vooral ook met de bezuinigingen die hiermee gepaard gaan. Leveranciers, zorgverleners en installateurs spelen met nieuwe producten en diensten in op de veranderingen in de markt. In dit artikel zet ik de belangrijkste trends in de woonzorgmarkt voor 2016 op een rij.
Ouderen, zorgverleners, mantelzorgers en regionale prominenten komen 16 december massaal naar Doetinchem om de opening van het eerste ZlimThuis beleefhuis bij te wonen. Alle bezoekers willen in levende lijve de technische mogelijkheden ervaren om langdurig zelfstandig thuis te kunnen wonen. De opening is het eerste wapenfeit van ZlimThuis, een gezamenlijk initiatief van LiveLife, Technische Unie/Thuiscomfort en klussenbedrijf Bouke.
Het programmeren van software is uitgegroeid tot een flexibel, samenwerkend en aanpasbaar proces. Bij open source projecten wordt code tussen programmeurs openlijk gedeeld, beoordeeld, aangepast en gedistribueerd. Dit heeft veel voordelen.
De charitatieve wereld was lange tijd weinig innovatief. Sinds de succesvolle Ice Bucket Challenge lijkt daar een kentering in gekomen. Digitale innovatie staat in de non-profit sector bovenaan op de agenda. Met enkele inspirerende organisaties als koploper. Wat kunnen we leren van de digitale vernieuwing in de charitatieve sector?
De nieuwe bestuursfunctie Chief Digital Officer (CDO) is populairder dan ooit. Het afgelopen jaar verdubbelde het aantal bedrijven met een directeur digital in haar directie en onlangs benoemde president Obama een CDO in het Witte Huis. Wat maakt deze relatief nieuwe directiefunctie zo gewild? En is het een blijvend fenomeen? Want is digitale transformatie niet te belangrijk om aan één persoon op te hangen?
Steeds meer bedrijven passen growth hacking toe om meer bekendheid en groei te realiseren. Wat houdt deze marketingtechniek in? Is het alleen iets voor hippe startups of moeten traditionele bedrijven er ook aan geloven. Kortom, is growth hacking de zoveelste hype in marketingland of een blijvende trend?
Innovatieve startups weten in steeds meer bedrijfstakken de gevestigde ondernemingen onder druk te zetten. Een van de ingrediënten van dit succes is het disruptieve karakter van hun business model. In dit artikel beschrijf ik de belangrijkste eigenschappen van een disruptief business model en de mogelijkheid voor bestaande bedrijven om zich er tegen te wapenen.