Digitale innovatie in de charitatieve sector

De charitatieve wereld was lange tijd weinig innovatief. Sinds de succesvolle Ice Bucket Challenge lijkt daar een kentering in gekomen. Digitale innovatie staat in de non-profit sector bovenaan op de agenda. Met enkele inspirerende organisaties als koploper. Wat kunnen we leren van de digitale vernieuwing in de charitatieve sector?

Digitale transformatie

Digitale transformatie heeft sectoren als retail, finance en automotive flink in zijn greep. Zo telt de Angel List bijna 10.000 start-ups in de financiële sector. Jonge ondernemers die met de digitale mogelijkheden van nu de macht proberen over te nemen van de traditionele spelers in de financiële wereld. Daartegenover staan ‘slechts’ 297 start-ups in de charitatieve branche.

Aan de charitatieve sector is de innovatiegolf jarenlang voorbij gegaan. De goede doelen bleven zich vooral met traditionele middelen richten op een steeds ouder wordende doelgroep. Jonge digitale vernieuwers zochten liever een baan in de profit-sector. Maar daarin begint verandering te komen. Het social media succes van de Ice Bucket Challenge heeft de sector wakker geschud.

Leren van de digitale innovators

Voorbeelden van succesvolle digitale innovatie zijn zowel bij de start-ups als bij bestaande charitatieve organisaties te vinden. Vaak moet je er wel voor over de grens. Opvallend is dat de digitale koplopers in de charitatieve wereld goed hebben gekeken naar digitale succesverhalen uit andere sectoren.

Zeven lessen die we van de digitale innovators kunnen leren:

  1. Customer centric
  2. Peer-to-peer
  3. Het platform is het product
  4. Creatief verdienmodel
  5. Behavior Design
  6. Growth hacking
  7. Visual storytelling

Les 1. Customer centric

Goede doelen hebben moeite om nieuwe jonge donateurs te bereiken. De digitaal ontwikkelde millennials lopen met een boog om de fondsenwervers op straat. Ook een hartverscheurend tv-spotje doet ze niks. Hoewel 84% van de millenials doneert, doet slecht 11% van de millennials dat direct vanaf zijn bankrekening. Voorheen was dat nog de meest gebruikelijke manier van doneren. De nieuwe doelgroep is dus weldegelijk betrokken, ze doen het alleen op een andere manier:

  • 62% van de millennials doneert via mobiele platforms
  • betalen liever eenmalig, vaker gedurende het jaar
  • geven impulsief, zonder heel veel onderzoek
  • willen gemakkelijk kunnen betalen, zonder er lang aan vast te zitten

De slimme innovator weet dit. PlayMob, bijvoorbeeld, heeft een platform van mobiele spelletjes ontwikkeld, waarbij geld verdiend wordt voor een goed doel naar keuze. Maar in hele kleine hoeveelheden: every click counts.


Ook Charity Miles speelt in op de trend van micro-payments. Het bedrijf heeft een app ontwikkeld waarmee je al trainend geld kan inzamelen voor een goed doel. Door te lopen, rennen of fietsen: elke kilometer telt mee.

 

Charity miles: trainen voor het goede doel

Charity miles: trainen voor het goede doel

Millennials eisen een: interactieve, persoonlijke en transparante geefervaring. Mobiel is daarbij essentieel. Om de 9,5 minuut checken ze hun telefoon. En als ze doneren, willen ze daar iets voor terug: een mooi statement op Facebook, een ego-booster of domweg vermaak, zoals met de app Budge.

 

Budge

Budge: een weddenschap om een donatie

 

Les 2. Peer-to-Peer fondsenwerven

Voordat de begrippen crowdfunding en peer-to-peer marketing populair werden, maakte de charitatieve sector er al volop gebruik van. Denk aan sponsorlopen, dance events of een berg op fietsen voor het goede doel. Het gebeurt al jaren. Sinds kort volledig digitaal. Bij Charity: water kan de amateur fondsenwerver zich van alle digitale hulpmiddelen voorzien om zijn persoonlijke event te organiseren. Daarmee kan hij online geld inzamelen voor schoon drinkwater in ontwikkelingslanden. Zonder dat er een fysieke collectebus aan te pas komt.

 

Charity: water: start je eigen digitale campagne

Charity: water: start je eigen digitale campagne

De Movember-beweging heeft sinds kort een nieuw mobiel platform. Mannen die in de maand november hun snor laten staan kunnen hun campagne nu eenvoudig vanuit hun mobieltje beheren. Van het werven van donateurs, het dagelijks fotograferen van de snor, tot aan de betalingen aan toe. Om zoveel mogelijk geld op te halen voor de strijd tegen prostaatkanker.

 

Movember: campagne platform op de mobiel

 

Les 3. Het platform is het product

‘s Werelds grootste taxibedrijf Uber heeft zelf geen taxi’s. Facebook, het populairste media bedrijf ter wereld, creëert zelf geen content. En Alibaba, het meest waardevolle retailbedrijf, heeft geen voorraad. Bij de grote digitale innovators draait alles om het platform, niet om het product. Ook in de charitatieve sector is het aanbod van online platforms bijzonder groot. Het grootste digitale fundraising platform is Classy.org. Sinds 2011 heeft dit SaaS-platform miljoenen mensen ondersteund in ruim 300.000 individuele campagnes om geld in te zamelen voor meer dan 1.800 verschillende organisaties. Classy is sinds kort geïntegreerd in de CRM oplossing van Salesforce.com, een van de investeerders achter het platform. Classy is nog niet beschikbaar voor goede doelen in Europa. Dat is slechts een kwestie van tijd.

 

Classy: het #1 digitale fundraising platform

 

Les 4. Creatief verdienmodel

Net als de disruptieve vernieuwers Netflix of Kickstarter experimenteert de charitatieve sector volop met alternatieve verdienmodellen. Zo gaat bij Give as You Live 1,5% van het online aankoopbedrag naar een goed doel. Niet de consument betaalt dit bedrag, maar de online retailer. Die krijgt daar op zijn beurt marketing aandacht voor terug.

 

Give as you Live: automatisch doneren tijdens het online shoppen

 

Ook Check-in for Good heeft een alternatief verdienmodel bedacht. Check-in for Good is een variant op het bekende Foursquare of Swarm. Bij elke ‘check-in’ bij een retailer of horeca-bedrijf wordt er geld overgemaakt naar een goed doel. Location based marketing in ruil voor een donatie.

Check-in for good: Foursquare met een chritatief tintje


Les 5. Behavior Design

Een kleine aanpassing in het ontwerp van een product of dienst heeft soms grote invloed op het menselijk gedrag. Zo is het aantal files op de rondweg van Brussel met 44% gereduceerd enkel door de pijlen op de verkeersborden te veranderen. Ook binnen de non-profit krijgt deze vorm van behavior design steeds meer voet aan de grond. Tijdens de presidentsverkiezingen experimenteerde het team van Barack Obama met varianten van het online donatieformulier. Een getrapt formulier bleek 5% meer opbrengst te genereren. De fondsenwervers van Heifer International kopieerden dit inzicht op hun website.

 

A/B testing tijdens de verkeizingscampagne van Barack Obama

 

Les 6. Growth Hacking

Over de oorzaken van het succes van Airbnb doen verschillende verhalen de ronde. Zeker is dat de groei van het bedrijf niet zo snel was verlopen als het bedrijf niet aan growth hacking had gedaan. Growth hacking is een kruising tussen marketing en programmeren en heeft maar één doel: groei realiseren met goedkope en onorthodoxe middelen. Ook charitatieve instellingen maken sinds kort gebruik van growth hackers. Zo wist Cancer Research UK mee te liften op de #nomakeupselfie-hype en haalde op deze manier in een week £ 8 miljoen binnen.

 

Cancer Research UK: meeliften op een hype

 

Les 7. Visual Storytelling

Fondsenwerving draait voor het grootste deel om het verkopen van emotie. En het liefst zo visueel en verhalend mogelijk. Sightsavers is een internationale organisatie die mensen in ontwikkelingslanden helpt om weer te zien. Als geen ander verstaat de organisatie de kunst van visual storytelling.

Via een grotendeels digitale campagne vertelt Sightsavers aangrijpende en persoonlijke verhalen in foto’s en video. Verhalen over mensen die na een lange tijd hun kinderen of kleinkinderen weer kunnen zien. Weer kunnen werken en volledig onderdeel uitmaken van de maatschappij. Door een relatief eenvoudige oogoperatie. Een klein wonder. Doneer een klein wonder. Donate a miracle.

 

Sightsavers: a million miracles campagne

 

Toekomstverwachting voor de charitatieve sector

Als we kijken naar de mate van digitale vernieuwing in de charitatieve sector, dan loopt die internationaal gezien niet langer achter op andere sectoren. Er wordt volop geëxperimenteerd met nieuwe marketingtechnieken, digitale campagnes en creatieve verdienmodellen. Het zou mij niet verbazen als binnen enkele jaren een van de digitale koplopers in deze markt zich ontpopt tot het formaat van Uber of Airbnb.

 

Dit artikel publiceerde ik eerst op Frankwatching.com