Growth Hacking is serious business geworden

Steeds meer bedrijven passen growth hacking toe om meer bekendheid en groei te realiseren. Wat houdt deze marketingtechniek in? Is het alleen iets voor hippe startups of moeten traditionele bedrijven er ook aan geloven. Kortom, is growth hacking de zoveelste hype in marketingland of een blijvende trend?


Wat is growth hacking?

Growth hacking is een door startups ontwikkelde marketingtechniek om met een minimaal budget zo snel mogelijk bekendheid en groei te realiseren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een slimme mix van goedkope alternatieven voor traditionele, betaalde marketing. Sociale media en virale marketing in plaats van reclame maken via massamedia zoals radio, krant en televisie.

 

Growth hackers

Growth hackers zijn zowel creatief, technisch als analytisch en maken slim gebruik van zoekmachine optimalisatie, website analytics, open source tools, API’s, content marketing en A/B-testen. Het zijn creative marketeers die alle ins en outs van de tools kennen en tot op zekere hoogte zelf programmeren. Heldere doelstellingen, klantinzicht en data-analytics zijn hun leidraad. Snel en veel expirimenteren is hun levensmotto. Facebook, Twitter, LinkedIn, Airbnb en Dropbox zijn bekende bedrijven die hun succes te danken hebben aan growth hacking.

 

Growth hacking ook voor traditionele bedrijven

Growth Hacking is niet alleen voor armlastige startups zonder mediabudget. Ook voor traditionele bedrijven is growth hacking essentieel om te overleven. Zeker in een tijdperk waarin de consument traditionele marketingcommunicatie minder vertrouwd en juist meer waarde hecht aan sociale media en recommandaties van peers. Door de virale werking van growth hacking kan een voorsprong worden opgebouwd, die met traditionele middelen niet meer valt bij te houden.

Onderwerp voor de directiekamer

Door het onorthodoxe karakter van growth hacking – soms wordt er wel eens een regeltje overtreden – krijgt de growth hacker nog beperkt voet aan de grond bij traditioneel georganiseerde (beursgenoteerde) bedrijven. Dit vergt nog een belangrijke mentaliteitsverandering, ook aan de top van die organisaties. Hoewel growth hacking zowel op het bordje van de CIO (directeur ICT) en de CMO (directeur marketing) zou moeten liggen, dringt het onderwerp nog slechts mondjesmaat tot de directiekamer door. Nu steeds meer organisaties een Chief Digital Officer (CDO) benoemen, lijkt het zijn ultieme vertegenwoordiger op directieniveau te hebben gevonden.

 

 

Geen eenduidig recept

Growth Hacking heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van het stoute jongetje in de marktingklas tot een geaccepteerde methode om structurele groei te realiseren. Op internet zijn inmiddels honderden handboeken en sites voor growth hacking te vinden. Deze sites zijn bijzonder nuttig om inspiratie op te doen. Geen van de handboeken zal echter het ultieme growth hacking recept bevatten. Iedere situatie en elk bedrijf vraagt om zijn eigen unieke aanpak. Die aanpak wordt alleen gerealiseerd door inventief en intensief te experimenteren en vooral veel te meten en testen.

 

15 interessante growth hacking websites, die elke CMO en CIO zou moeten volgen

Koop geen boek. Op internet wordt veel kennis over growth hacking gedeeld. Veel van de sites zijn van een bijzonder goede kwaliteit. En gratis natuurlijk.

 

Een overzicht van de 15 beste sites en artikelen:

1. The ultimate growth hacking source book

Een mooi overzicht van growth hacking tactics. Leuke site om mee te beginnen!

2. Samir Patel’s ‘weapons of mass destruction

Samir Patel is een expert op het gebied van growth hacking en heeft de afgelopen 10 jaar startups en corporates geholpen om exceptioneel hard te groeien. Vooral zijn overzicht van geschikte tools is interresant.

3. Andrew Chen

Andrew Chen is een intelligente insider in Sillicon Valley. Regelmatig publiceert hij over de laatste ontwikkelingen uit de Californische startup-community. Schrijf je in voor zijn nieuwsbrief en volg hem via twitter!

4. How Dropbox Hacked Growth

Dropbox had geen onderscheidend product, maar wel een ontzettend slimme groeistrategie! Dropbox is dan ook het uitgekauwde voorbeeld dat elke growth hacker van voor tot achter kent.

5. Six Steps to Growth: What I Learned as 500 Startup’s Growth Hacker in Residence

Goede tips van Mike Greenwald, de voormalig manager analytics bij LinkedIn.

6. Startup Marketing

De blog van growth hacker eerste klas, Sean Ellis, de man achter de introductie van DropBox en CEO of Qualaroo een tool voor online targetting en AB-testing.

7. The Definitive Guide to Growth Hacking

De gevorderde growth hacker is dol op de site van Neil Patel. Hij heeft meestal als eerste de nieuwste trend te pakken.

8. Actionable Growth Hacking Tactics

Jon Yongfook beschrijft 21 essentiele growth hacking tactics. Leuk en goedgeschreven.

9. Growth Hackers

De community voor agile, growth hackers om ideen met elkaar te delen.

10. Growth Hacker TV

Meer dan 100 growth hacking videos. Geen rocket science, maar een absolute must voor beginners.

11. Top 10 A/B Tested Consumer Internet Growth Hacks

De top 10 van best getste growth hacks.

12. Growth Hacking: Lean Marketing for Startups

Voor wie zonder budget resultaat wil boeken.

13. Does Growth Hacking Actually Work for B2B Startups?

Omdat Growth hacking ook in B2B werkt.

14. Kissmetric’s Lessons from Growth Hackers

Een collectie best practices gemaakt door een brede selectie van experts.

15 Growth Hacking is Bull

Interessant voor degene die iets anders wil dan SEO of content marketing.

Tot slot

Het zou ongeloofwaardig zijn als ik dit artikel niet passend afsluit met een growth hack. Hier volgen twee van de meest gebruikte online growth hacks.

 

P.S. Vergeet niet om dit artikel Growth Hacking is serious business geworden te delen via social media. Rechtsonder dit artikel tref je de 4 mogelijkheden 🙂

P.P.S. Je zou me een GROOT PLEZIER doen om na het lezen van het artikel mij een reactie te geven van wat je er van vindt.

 

 

En blijf me volgen!

Dankjewel.