Social Network Marketing

Het aantal artikelen over online social networking sites (SNS)op dit weblog neemt hand over hand toe. Dat was nooit mijn bedoeling. Maar het is dan ook een niet te negeren ontwikkeling. Kijk maar eens naar de lijst van social network websites. Van alle diensten van Google, en dat zijn er nog al wat, genereert nota bene Orkut de meeste pageviews. Dan moet je er wel over schrijven

Marketeers hebben deze trend ontdekt en verschuiven massaal hun advertentiebudget richting SNS sites ten koste van search engine marketing en andere vormen van online marketing. In een boeiend artikel op Signal versus Noise voorspelt eMarketer het volgende:

On average, companies with a global market will spend about $1.2 billion in advertising on SNS sites in 2007. This estimate is a lot higher than the mere $445 million generated last year. In just less than four years from now, the numbers are expected to be about $3.6 billion, according to eMarketer.In the U.S. alone, overall advertising spending on social networks as a proportion of total online ad spending is expected to increase from about 2.14 percent last year to 6.82 percent in 2011.

Gezien de enorme toename van het sitebezoek van de SNS Sites, lijkt me deze voorspelling nogal conservatief. Tenzij eMarketer er rekening mee heeft gehouden hoe gemakkelijk het is om een SNS site slechts als lokkertje naar andere sites te gebruiken, zonder maar één cent aan de SNS te betalen (zie video: Mareting on MySpace).

Deze vorm van het verplaatsten van site traffic, verklaart waarom Google een zo breed dienstenpakket heeft. Waar het marketingkwartje ook valt, het valt in ieder geval bij Google.