Sound branding, ondergeschoven kindje in digital marketing

Geluid speelt in merkbeleving een belangrijke rol. Aan een herkenningsmelodie of geluidslogo herkent men een merk sneller dan aan het logo of pay off.  Als je het melodietje maar vaak genoeg hoort, blijft het voor altijd in het geheugen gegrift.  Het is dan ook niet verwonderlijk dat grote merken veel aandacht besteden aan audio experience. Online speelt audio nog een bescheiden rol, maar daar kan wel eens verandering in komen.

 De opkomst van sound branding

Sound branding, ook wel bekend onder de termen audio branding, music branding, acoustic branding of tonic mnemonisch, is allesbehalve nieuw. Al voordat de  boekdrukkunst werd uitgevonden, brachten verhalenvertellers hun sprookjes en sagen in liedvorm uit. Hun vaak moralistische boodschap werd zo moeiteloos via muziek van generatie op generatie overgebracht.

Muziek in het reclamevak

Reclamemakers hadden  snel door dat een commerciële boodschap effectief wordt overgebracht als het is verpakt in een catchy melodietje.  Het gevolg daarvan is dat consumenten sinds het begin van het reclamevak dagelijks worden overvoerd met een stortvloed van stompzinnige reclamedeuntjes. Niet zonder reden. Een consument herkent zelfs na tientallen jaren een reclame tune, zelfs van merken die al tijden niet meer bestaan.

Sound logo’s van Intell en anderen

 

Sound design, meer dan een melodietje

Sinds zowel wetenschappers als professionele geluidsmakers zich enkele jaren geleden op het onderwerp hebben gestort, krijgt sound design binnen marketing meer aanzien. Consumentenmerken als Audi, Intell en Apple beseffen dat de geluidservaring van een consument meer behelst dan alleen een reclametune om een boodschap te onthouden. Met het juiste geluid of muziek kan een gewenste associatie aan een merk worden toegevoegd. Modern, stoer, klassiek, sportief, degelijk, hip. Alles heeft zijn eigen geluid. Dus als Audi een  auto bouwt die stoer en sportief moet overkomen, moet het geluid eveneens met stoer en sportief worden geassocieerd. Daar zet het bedrijf gespecialiseerde audio engineers op. Want een stoere auto die klinkt als een koekblik verkoopt niet.

Geluidsdesign bij Audi

Geluid online

Steeds meer bedrijven hechten net zoveel waarde aan sound branding als visual branding, met een vergelijkbaar proces als bij het ontwikkelen van een visuele identiteit, logo of huisstijl. Binnen digitale marketing is geluid echter nog steeds een ondergeschoven kindje. Bij de meeste merken blijft het bij een reclamedeuntje in een pre-roll advertising, de website, app en webshop zijn doodstil. Maar daar zou wel eens verandering in kunnen komen. Door een reeks publicaties en boeken op dit terrein, staat sound design volop in de belangstelling. Dit kan en mag de moderne digital marketeer niet zijn ontgaan.

Tot slot

Voor Digital Boulevard ontwikkelde ik een sound logo dat de volgende kernwaarden moet overbrengen: professioneel, clicks & bricks, innovatie, vooruitgang. Daarvoor maakte ik hoofdzakelijk gebruik van een traditioneel instrument, de contrabas gecombineerd met moderne ritmische digitale klanken. Het korte melodietje eindigt met het geluid van een wegrollende kogel, die vooruitgang symboliseert.  Of anders gezegd, Digital Blvd als het bureau dat traditionele organisaties op weg helpt op de digitale snelweg.

 

 
Sound logo voor Digital Boulevard, (c) 2014 Robert Jan van Nouhuys