SpongeBob Spruitjes

 

SpongeBobWat bepaalt de waarde van een merk? Volgens mij, de meerwaarde die de consument voor het product wil betalen en de reikwijdte: het aantal product- categorieën waarin het een positieve merkbeleving oproept. Nu staat Apple bekend als een van de sterkste merken van deze tijd. Maar is dat wel terecht? De reikwijdte van het merk is immers beperkt. Computers, software, MP3 spelers en telefoons. Dan heb je het wel gehad. Natuurlijk zal Steve Jobs hier nog productcategorie n aan toevoegen, maar ver van de oorsprong zullen die niet liggen.

Hoe anders is dat met stripfiguur SpongeBob. Voor jeugd tussen de 3 en 7 een van de allersterkste merken. Een vierjarige weet de SpongeBob ijsjes, tandpasta, videospelletjes, koekjes, hoedjes, toetsenborden, drankjes, feestverlichting, kinderfietsjes en bordspelletjes feilloos van andere producten te onderscheiden. Zelfs voor producten waarvan de kleuter nog nooit heeft gehoord, wekt het merk SpongeBob SquarePants enthousiasme op. Zet je als marketeer SpongeBob op je verpakking, dan heb je gegarandeerd succes.

Zo zorgden de SpongeBob vitaminepillen voor grote tranen bij mijn vijfjarige zoon, toen in bed bleek dat hij ze was vergeten in te nemen. In mijn jeugd wekte diezelfde Davitamon-pillen de omgekeerde reactie op. Dit brengt me bij het volgende.

De gezamenlijke groenteveilingen in Nederland proberen al jaren tevergeefs van het merk Greenery een topmerk te maken. Maar veel meer groente verkopen ze er niet door. Volgens mij kunnen ze daar wel wat hulp van de spons met de vierkante broek gebruiken. Zet SpongeBob op de verpakking van groente en zelfs de meest bittere spruitjes gaan er in als zoete koek. En dat op een leeftijd wanneer de smaakontwikkeling van een kind op zijn hoogtepunt is.

Over merken gesproken. Hyves presenteerde gisteren de meest favoriete merken van haar Hyves gebruikers. Jammer dat de medewerkers niet even naar het lijstje hebben gekeken voordat ze het de wereld inslingerden. Bjorn Borg, al dan niet met puntjes, komt namelijk zowel op plaats 2 als op plaats 50 voor. Waarschijnlijk had de voormalig Wimbledon kampioen dan ook deze ranglijst aangevoerd.