“The next 100 years starts today, and it’s going to be different”

Aldus Mark Zuckerberg, CEO en oprichter van Facebook, gisteren bij de lancereing van het nieuwe advertentieprogramma van Facebook. En hij lachte er niet eens bij. Zuckerberg heeft dan ook iets om trots op te zijn. Het nieuwe advertentieprogramma van Facebook gaat in alle onderdelen verder dan de programma’s die we kennen van Google, MySpace of Hyves. Via een self service systeem kan de adverteerder heel gericht adverteren op basis van tientallen demografische en gedragskenmerken en beschikt hij over een uitgebreide omgeving om zijn campagnes te beheren. Tot dusver slechts een verfijning ten opzichte van het advertentieprogramma van bijvoorbeeld Google (Adwords).

 

Vernieuwend aan het advertentieprogramma zijn de Social Ads. Dit zijn advertenties die gericht worden geplaatst bij de boodschappen die vrienden aan vrienden doorgeven. Stel ik vertel aan mijn vrienden dat ik een Sony Playstation heb gekocht, dan kan hier een kleine advertentie van een aanbieder van Sony Playstations verschijnen. Kortom, adverteren in de uiterst effectieve context van mond-tot-mond reclame. De advertenties worden verkocht op basis van een veiling, waarbij de hoogste bieder wint.


Maar het programma gaat verder dan dit. Het biedt adverteerders de mogelijkheid om ook buiten de Facebook-omgeving gebruik te maken van het sociale netwerk. Een reisorganisatie kan bijvoorbeeld haar reizen gericht aanbieden op basis van het profiel van jouw Facebook vrienden. Zij kan ter aanbeveling zelfs foto’s van jouw Facebook-vrienden plaatsen bij relevante reisbestemmingen.

 

Uiteraard werkt het systeem alleen op aangeven van de consument. Niets zonder toestemming dus. Maar daar zit ook de achilleshiel van het advertentiemodel. Zijn consumenten bereid zo ver te gaan, dat zij adverteerders toestaan te adverteren met hun persoonlijke ervaringen?

 

De acceptatie van deze vorm van adverteren door de consument zal uiteindelijk bepalen of dit hét advertentiemodel van de komende eeuw wordt. Voor marketeers biedt het in ieder geval ontzettend veel nieuwe mogelijkheden. Wat hebben we toch een boeiend vak.

 

Bedankt Zuckerberg! ;-)

 

Zie ook: Facebook Unveils New Advertising Program of Facebook Unveils Targeted Advertising Program