The Next Web ’09: Google en Twitter in hoofdrol

Niet alleen het heden, maar ook de toekomst van het web wordt door Google en Twitter gedomineerd. Er ontstaat een nieuwe generatie mensen die continu in 140 karakters communiceert en alle denkbare data van zijn leven vastlegt en herbeleeft via de technologie van Google. Nou ja, misschien is dat enigszins overdreven. Feit is wel dat Google en Twitter een grote rol spelen in het toekomstbeeld. Dat werd geschetst op dag drie van The Next Web Conference ’09.

De centrale vraag bij The Next Web conference is hoe het toekomstige web er uitziet. Het antwoord daarop kan je misschien nog wel beter aflezen aan het conferentiepubliek dan aan de sprekers. Bijna elke bezoeker had een mini pc of smartphone op zijn schoot, waarmee hij continu communiceerde met de buitenwereld. Een groot deel van de zaal was zelfs ingericht met tafels, waarachter mensen driftig op hun laptop tikten om alles wat er tijdens de conferentie gezegd werd zo snel mogelijk aan een onzichtbare achterban te melden. Pen en papier waren uitzondering. Generatie Twitter is geboren.

Google: changing the world as we know it

Keynote speaker Bradley Horowitz, VP Google Apps, geeft een kijkje in de keuken van het medialab van Google. Daar neemt men de tijd om over de grote problemen in het leven na te denken. En dat doet Google groots. Het grootste probleem van de mensheid, aldus Horowitz, is dat mensen sterven. Dat kan Google niet voorkomen. Maar Google kan het leven daarvoor wel zo waardevol mogelijk maken. Bijvoorbeeld door de zoekmachine steeds sneller en beter te maken. Elke milliseconde winst bij een zoekopdracht levert door het grote aantal zoekopdrachten al snel mensenlevens tijdwinst op. En Google denkt verder vooruit. Aan een wereld waarin bandbreedte niet langer een probleem is en de kosten van opslag van data nagenoeg nihil zijn. Dan heb je mogelijkheid om alle data van je leven op te slaan: wat je ziet, wat je hoort en wat je voelt. Maar ook contextuele gegevens, zoals je GPS positie, je hartslag of medische gegevens. Met deze extreme vorm van lifecasting wordt een tweede leven van jezelf digitaal vastgelegd. De technologie van Google kan ervoor zorgen dat mensen de momenten van hun leven weer terugkrijgen. Op een snelle en slimme manier. En om dat te doen kan je de huidige technologie niet langer accepteren. Die moet je veranderen en verbeteren. En dat is waar Google momenteel mee bezig is.

Op de vraag uit het publiek of het zinvol om alles in je leven vast te leggen, antwoordt Bradley: Dat is persoonlijk. Iedereen moet zelf weten of en hoe hij dat wil. Neem Anne Frank. Toen zij haar dagboek schreef, had ze nooit kunnen beseffen wat de waarde van haar woorden zouden worden.

Twittermania

Het niet te vermijden Twitter, werd uitgebreid besproken door Chris Sacca (foto), adviseur en vroege investeerder in Twitter. De groei die Twitter momenteel doormaakt is ongekend in de geschiedenis van internet. De eerste Twitteraar met een miljoen volgers is opgestaan en de aanhang van Oprah Winfrey neemt met 140.000 per dag toe. Volgens Sacca groeit Twitter momenteel sneller dan de meeste virussen en zelfs kanker.

Sacca vertelt over de lessen die hij bij Google heeft geleerd en de invloed die dit heeft op de instelling bij Twitter. Hij omschrijft de houding als Bold humility. Enerzijds toont Twitter lef, anderzijds ziet Twitter in dat er buiten het bedrijf altijd meer talent zal zijn, hoeveel goede mensen het ook aantrekt. Dit heeft geleid tot de belangrijkste succesfactor: openheid. Geen enkele API is zo open als die van Twitter. Iedereen mag nieuwe innovatieve elementen aan Twitter toevoegen en er bovendien geld aan verdienen. En dat gebeurt massaal. Volgens Sacca is er zelfs sprake van een ware Goldrush van ondernemers die geld zien in Twitter. En dat is precies hoe Sacca het graag ziet: iedereen is van harte uitgenodigd om onderdeel te worden van het succesverhaal Twitter.

Sacca gaat vervolgens in de op de verantwoordelijkheid die de Twitteraar heeft richting zijn volgers. Als je een paar honderd volgers hebt, is dat een behoorlijke zaal vol. Als je voor een dergelijk publiek moet spreken ben je op zijn minst zenuwachtig en bereid je je woorden zorgvuldig voor. Dat behoor je bij het Twitteren ook te doen. Bedenk voor elk bericht of je hiermee je publiek waarde geeft. Als dat niet zo is, laat het dan. Met een niet doordachte tekst help je eenvoudig je personal brand naar de knoppen. Het is een vorm van sociale controle die bijvoorbeeld mist bij het geven van comments op gewone blogs. Het komt het niveau ten goede.

Businessmodel

Als het over het business model van Twitter gaat, daagt Sacca het publiek uit. Wie niet tenminste vier winstgevende businessmodellen voor Twitter kan bedenken, zou eigenlijk de zaal moeten verlaten. Dan kan je beter een ander vak kiezen. En dat er daadwerkelijk succesvolle modellen te bedenken zijn, blijkt in de discussie die Sacca vervolgens leidt. Drie ondernemers die op basis van Twitter een bedrijf zijn gestart, komen uitgebreid aan het woord. Of de term Goldrush nu terecht is of niet, feit is dat er geld verdiend wordt aan Twitter. Vervolgens gaat de discussie verder in op de invloed van Twitter op het web van morgen. Ondanks de opmerking van Sacca dat Twitter complementair is aan bloggen wordt toch het beeld gewekt dat bloggen uit de tijd is. Wie niet binnen 140 karakters zijn ding kan zeggen, wordt niet meer gelezen. Mooi is dat. De derde dag van the Next Web vormde overigens ook de finale van de Rising Sun Start-up competitie. Deze werd gewonnen door MynameisE.com dat gebruikers in staat stelt via telefoon of connector contactgegevens uit te wisselen. Maar ook de presentaties van de andere start ups waren zeer de moeite (lees hier het verslag van Joery Bruijntjes).

The Next Web Conference is een jaarlijkse conferentie over de toekomst van het internet. Internationale sprekers en gasten ontmoeten elkaar om de verschillende aspecten van de virtuele toekomst te bespreken.