Zeven innovatieve trends in de woonzorgmarkt

De markt voor zorg en wonen is aan forse veranderingen onderhevig. In 2016 krijgen ouderen meer dan ooit te maken met het overheidsbeleid dat er op is gericht mensen langer zelfstandig thuis te laten wonen. Maar vooral ook met de bezuinigingen die hiermee gepaard gaan. Leveranciers, zorgverleners en installateurs spelen met nieuwe producten en diensten in op de veranderingen in de markt. In dit artikel zet ik de belangrijkste trends in de woonzorgmarkt voor 2016 op een rij.

Innovatie voor langer zelfstandig wonen

Kunnen ouderen met een lichte zorgvraag al enkele jaren niet meer terecht in een verzorgingshuis, in 2016 wordt die norm nog verder opgetrokken. Het aantal ouderen neemt fors toe en wederom sluiten verpleeg- en verzorgingshuizen de deuren. Daarbij eindigt dit jaar de overgangsregeling in de WMO. Ouderen moeten meer en meer zelf voor hun voorzieningen betalen.

Bovenstaande ontwikkelingen leiden tot een andere marktvraag. Partijen in de woonzorgmarkt anticiperen hierop met nieuwe diensten en innovatieve producten. Een overzicht van de belangrijkste trends voor 2016.

Zeven trends voor de woonzorgmarkt in 2016:

  1. Internet der dingen in huis
  2. Montage in één dag
  3. Douche-wc
  4. Inloopdouche
  5. Eerst beleven, dan geloven
  6. Onzichtbare hulpmiddelen
  7. Eenvoud in gebruik

1.   Internet der dingen in huis

Het internet der dingen (internet of things) is bij ouderen nog relatief onbekend. Daar komt dit jaar verandering in. Steeds meer huishoudelijke apparaten; lampen, wasmachines, thermostaten en beveiligingsapparatuur, worden met het internet verbonden. Hierdoor zijn zij niet alleen eenvoudig te bedienen met een smartphone, ze kunnen ook met elkaar communiceren, kennen nieuwe, zelflerende functies en waarschuwen wanneer er iets mis gaat. Indien gewenst ook de mantelzorger of zorgverlener.

Naast gewone huishoudelijke apparatuur, komen er steeds meer slimme hulpmiddelen voor ouderen op de markt. Zoals de Obli, een intelligente oplossing die gebruikers eraan herinnert om voldoende te drinken en monitoring op afstand mogelijk maakt. Veel van de nieuwe producten zijn fraai vormgegeven en hebben een hoog gadgetgehalte. Zo maakt het internet der dingen zelfstandig wonen niet alleen gemakkelijker, ook leuker!

2.      Montage in één dag

Alles gaat sneller. Wie vandaag iets bestelt, verwacht het de volgende dag in huis. Dat geldt ook voor de montage en installatie van producten. Aanbieders spelen hier handig op in met bijvoorbeeld een kant-en-klare mantelzorgwoning, een inloopdouche of douchetoilet in één dag. Dit zijn speciaal samengestelde productcombinaties, die door een professionele installateur in een dag bij de klant thuis gemonteerd worden. De vraag naar ééndagsoplossingen neemt snel toe. Dat is niet gek. Ouderen zien vaak torenhoog op tegen een verbouwing. En hoe fijn is het als je maar één dag je badkamer hoeft te missen en ’s avonds al weer onder de douche kunt staan.

3.      Douche-wc

Nieuw is de douche-wc niet, wel steeds populairder. Het toilet waarbij de billen door middel van een warme waterstraal worden gereinigd. Het is het meest gelezen onderwerp op Thuiscomfort en er wordt veel over gediscussieerd op Facebook. Het taboe lijkt eraf. Voor jongeren is een douche-toilet vooral comfortabel. Voor ouderen is het een ideale oplossing als de stoelgang moeilijker gaat of het lichaam onvoldoende kracht heeft. Ouderen kunnen met een douche-wc veel langer zelfstandig naar het toilet, zonder hulp in te hoeven schakelen van een verzorger.

4.      De inloop-douche

Ongeveer 30 procent van de zelfstandig wonende ouderen boven de 65 jaar valt ten minste één keer per jaar. 10 procent van deze valpartijen leidt tot serieuze verwondingen, zoals een gebroken heup, kneuzingen en hoofdletsel. Vaak gaat het om een val in de badkuip, omdat de opstap te hoog is of de vloer te glad. Veel mensen vervangen daarom op latere leeftijd hun bad door een inloopdouche met lage instap, een anti-slipvloer en mogelijkheid tot het plaatsen van een douchezitje. Door de komst van de ééndagsoplossingen van Novellini en Kinedo is dit een van de populairste aanpassingen van de laatste tijd.

5.      Eerst beleven, dan geloven

Kleding, schoenen en reizen, we sluiten ze gemakkelijk direct af via een plaatje op internet. Voor oplossingen om langer thuis te kunnen wonen, geldt dit maar ten dele. Veel mensen willen een hendelkraan, in hoogte verstelbare wc of videotelefoon eerst zelf kunnen uitproberen, voor ze tot aanschaf overgaan. Niet zien doet geloven, maar beleven doet geloven. De enorme toeloop bij de opening van het eerste ZlimThuis beleefhuis in Doetinchem, bevestigt deze behoefte bij senioren. De verwachting is dan ook dat er in 2016 meer showrooms en beleefhuizen worden geopend waar de oplossingen kunnen worden uitgeprobeerd.

6.      Onzichtbare hulpmiddelen

Veel traditionele hulpmiddelen voor ouderen zijn wit of grijs. Ze zijn oorspronkelijk ontworpen voor ziekenhuizen en zorginstellingen en vervolgens bij de consument thuis beland. Omdat voorheen de producten door de zorgverzekering of overheid werden vergoed, stelde de gebruiker weinig eisen. Nu is dat anders. Niemand wil dat zijn huis er als een ziekenhuis uit gaat zien. Fabrikanten spelen hier steeds beter op in. Hulpmiddelen worden beter vormgegeven of zijn zelfs helemaal onzichtbaar. Zo is de douchestang van Handicare zo sterk en slim vormgegeven dat je hem kunt gebruiken als wandbeugel. Maar dat zie je niet. Het lijkt een hele normale douchestang.

7.      Eenvoud in gebruik

Bij sommige elektrische apparaten is de gebruiksaanwijzing zwaarder dan het product zelf. Het kost jaren voor je alle knopjes en functies onder de knie hebt. Vooral voor ouderen een nachtmerrie. Daar komt verandering in. In navolging van Apple ontwerper Jonathan Ive worden apparaten steeds eenvoudiger en intuïtief te bedienen. Het aantal knopjes op apparaten is de laatste jaren al flink verminderd. Moderne apparatuur laat alleen nog die informatie en bedieningsknoppen zien die de gebruiker op dat moment nodig heeft. Zo laat de Nest thermostaat de temperatuur pas zien als je naar de thermostaat toeloopt. Uitgebreide rapportages ontvang je per e-mail. De Nest-protect rookmelder heeft zelfs helemaal geen handleiding meer. De rookmelder stel je in op basis van een gesproken dialoog.

 

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op www.thuiscomfort.nl

 

Leave a comment